Boekhouding & Fiscaliteit Nieuws

Op deze pagina vindt u een aantal artikels die u als ondernemer informeren over recente wijzigingen van de wetgeving, aandachtspunten en "tips en tricks" voor uw bedrijf.

On the eve of the new year, we take a look at the further development of the tax shift and the corporate tax reform.

Every independent entrepreneur in Belgium has to pay social contributions. Whose income is too low to pay social contributions, can apply for an exemption. As from 1 January 2019 the legislation whereby independents can apply for an exemption of social contributions, is reformed.

Dienstenverleners aan vennootschappen zijn sinds 1 september 2018 verplicht om zich te registreren bij de FOD Economie (zie ook onze bijdrage van september jl.). In het koninklijk besluit van 11 oktober 2018 staat nu de procedure die zij moeten volgen als ze zich willen registreren om één of meer vennootschapsrechtelijke diensten te mogen aanbieden. De registratieformulieren zijn terug te vinden op website van de FOD Economie.

De fiscus heeft op 12 oktober 2018 nieuwe modellen voor hypothecaire leningen (attest 281.61) en voor individuele levensverzekeringen (attest 281.62) gepubliceerd. Die modellen gelden vanaf het aanslagjaar 2019.

Door de hervorming van het ondernemingsrecht (wet van 15 april 2018) wijzigen er enkele regels en verplichtingen voor maatschappen. Zo wordt de maatschap boekhoudplichtig en moet ze zich inschrijven in de Kruispuntbank van Ondernemingen. De nieuwe regels zijn in voege sinds 1 november jl.

Sinds 25 mei 2018 moet elke Belgische onderneming die gegevens van EU-burgers verzamelt, in regel zijn met de GDPR. De nieuwe privacywetgeving regelt de verwerking, het beheer en de bewaring van persoonsgegevens. De GDPR verplicht deze ondernemingen ook om incidenten met persoonsgegevens te melden aan de Gegevensbeschermingsautoriteit. Het formulier voor de melding van gegevenslekken is nu beschikbaar.

Sinds 2016 is een nieuwe organisatiestructuur van de fiscus (AAFisc) in voege. Drie verschillende administraties, een Centrum Particulieren, een Centrum Kleine en Middelgrote Ondernemingen en een Centrum Grote Ondernemingen werken doelgroepgericht in plaats van materiegericht. Handig want zo kan een kmo voor zowel haar personenbelasting, vennootschapsbelasting als voor de btw bij hetzelfde kantoor terecht. We zijn nu twee jaar verder en een update van de organisatiestructuur van de hele Federale Overheidsdienst Financiën kondigt zich aan.

The enforceable title in VAT will be automated. Therefore the Government will modify the VAT Code. Currently this enforceable title is the ‘administrative injunction’.

Op 29 maart 2019 verlaat het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie. Andere handelsafspraken zullen gelden dan binnen de EU. Dat de Brexit een grote economische impact op ons land zal hebben, is duidelijk. De concrete impact voor uw bedrijf is alsnog onduidelijk. Dus waar moet u op letten? Wij zetten u op weg met een korte leidraad in de beschikbare online informatie.

Employers are obliged to transmit the professional withholding tax which they withhold on the wages of their personnel to the Treasury. On this obligation, a number of exceptions exist. E.g. for shift work in certain sectors. The exemption for shift work now also applies to the building sector.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25

We use cookies to record your language preference and enhance your surfing experience. Know more[OK]